Virtuele landing

De landing, het moment waar elke ontdekker, durver en dromer van basisschool Kosmos naar uitkijkt. Dit is immers het hoogtepunt van enkele leerrijke weken, de plaats waar verhalen tot leven worden gebracht en uitdagende opdrachten worden toegelicht door deze kleine helden. Afgelopen vrijdag was het de eerste landing van dit bijzondere schooljaar.

Basisschool Kosmos daagt zijn ontdekkers, durvers en dromers uit tijdens de lancering, een gezamenlijk moment waarbij de leerlingen een uitdagende, techniekgerelateerde opdracht krijgen van Kos en Mos. Zij werken hier gedurende een periode van 6 weken aan in het ontdekkingslab, de Kosmodroom. Bovendien krijgt elke graad ook een inspirerende persoon toegewezen. In de klassen maken de leerlingen kennis met de verhalen van deze wetenschappers, uitvinders en dromers. Zo doken Stan Lee, Panamarenko en Muhammad Ali deze weken regelmatig op tijdens de lessen.

Deze periode lag de focus van de uitdagende opdracht van zowel de eerste als de tweede graad op biochemie. De eerste graad kreeg als opdracht om een gezonde plaatsvervanger te ontwerpen voor snoepgoed. De tweede graad spitste zich toe op het creëren van een atmosfeer, een levensgrote bubbel. De First Lego League stond dan weer bovenaan de planning van de derde graad.
Afgelopen vrijdagnamiddag, werden alle opdrachten en inspirerende personen voorgesteld tijdens de landing. Met hulp van Kos en Mos worden de opdrachten toegelicht – aan de hand van het STEMOOV-model – op het podium én door de leerlingen zelf.

Tijdens de landing worden bovendien sterren uitgedeeld, een welverdiend, persoonlijk compliment aan de kleuters en de leerlingen voor hun inzet, hun durf van de afgelopen weken. Ook de jarigen worden niet vergeten, onder luid applaus komen de kinderen op het podium waar iedereen meeklapt en meezingt, één groot feest!