De septemberlanding!

De voorbije maand was voor basisschool Kosmos zeer bijzonder. We startte namelijk met een nieuwe schoolvisie en aanpak. Op de eerste schooldag werden de leerlingen uitgedaagd met allerlei opdrachten die bekend gemaakt werden op de lancering. De leerlingen kregen de opdracht om drie weken later de oplossingen voor de problemen te komen voorstellen op de landing, hét maandelijkse podiummoment waar de hele school naar uitkijkt.

In het ontdekkingslab ‘de Kosmodroom’ werd er heel wat onderzocht, samengewerkt en geëxperimenteerd. Kleuters knutselden raketten, maakte kennis met de dromer Mozart en leerden tellen om de raket te lanceren. Onze eerste graad bedacht een uitdagingenspel voor de leerkrachten, om te onderzoeken wie de ontdekkers, durvers en dromers zijn. De jongens en meisjes van de tweede graad waren helemaal in de ban van dromer Antoni Gaudi, ze kaapten zelfs de lessen muzische vorming om een eigen bank van Gaudi te creeëren in onze school. Daarnaast bedachten ze ook een toffe video in onze filmstudio waarbij ze diverse oplossingen voorstellen om onze school voor te stellen.

Onze durvers uit de derde graad gingen de uitdaging van de First Lego League aan en zijn ondertussen vollop bezig het met programmeren van de robotjes, om in november de strijd aan te gaan tegen andere scholen.

De uitdagende opdrachten werden allen tot een goed einde gebracht op de landing, waarbij leerlingen met microfoon voor de hele school hun project durfde voorstellen. Knap werk hoor! Hierna werden enkele leerlingen nog verrast met een ster die een speciaal talent in de kijker zet.

Onze ontdekkers, durvers en dromers zijn ondertussen gestart aan hun volgende uitdagende opdrachten. Wij kijken vol ongeduld uit naar het resultaat. Jullie ook?