Actief leren zorgt voor leerplezier

In ons derde leerjaar werd de afgelopen twee weken heel actief geleerd. Inhoudsmaten, meetinstrumenten, getallen tot 1000 en verhoudingen werden door actief leren aangeleerd.
Want actief leren zorgt voor een verankering van kennis ├ęn versterkt het leerplezier. ­čĺ¬ Hieronder vinden jullie een kort verslagje ├ęn toffe foto’s.

Vorige week hebben we heel wat kunnen ontdekken over inhoud, lengte en gewicht. We moesten allerlei opdrachten uitvoeren zoals producten met een bepaald gewicht zoeken in reclamefolders, de lengte van de klas meten met verschillende soorten meetinstrumenten, met maatbekers aan de slag gaan om cl, dl, liter,..te ontdekken, voorwerpen schatten en wegen.

Ook deze week tijdens het rekenen hebben we het getal 1000 speels kunnen ontdekken. Een groepje moest 1000 regendruppels bij de wolk tekenen, een groep moest 1000 vakjes kleuren, 1000 lepels water in een maatbeker doen, 1000 bolletjes tellen in de gang. Amai, een tijdrovende opdracht, maar toch ontdekten enkele leerlingen hoe we dit wat handiger konden aanpakken! Super!

We hebben vorige week woensdag ook zelf kunnen ontdekken hoe we het best zoutdeeg kunnen maken. We zochten zelf de juiste verhouding tussen bloem, zout en water. We experimenteerden met ons deeg en maakten uiteindelijk een figuur uit 1stuk. Dit gaan we volgende week nog schilderen. Afgelopen week, na onze inzet voor Australi├ź zijn we ook aan de slag gegaan met een oude schildertechniek van de Aboriginals: Dotpainting. We tekenden de omtrek van onze handen en mochten ze versieren met deze techniek. Verder hebben we ook nog een leuke drama-les gehad: we kregen per groepje een grappige, enge, leuke situatie en moesten deze uitbeelden.

#actiefleren #ontdekken